Portugal: Eén dag voor aansluiting electriciteit, koolmonoxidevergiftiging doodt gezin van 5

De PJ, gerechtelijke politie, onderzoekt de omstandigheden rond de dood van vijf mensen, drie volwassenen en twee kinderen in Fermentões, Sabrosa. Morgen zou de elektriciteit worden aangesloten.

De slachtoffers zijn een echtpaar, Maria Helena Vieira, 44 en António José Vieira, 48 en het paar twee dochters, Beatrice en Catherine, negen en 14 jaar. Ook een broer van de man, Carlos Vieira, 54, stierf.

Het echtpaar werkte op een boerderij in de Douro.

Het huisje was in aanbouw en bevindt zich nog in zeer slechte omstandigheden. Een buurman: “het paar zou dinsdag de elektriciteit installeren. Terwijl ze in de kamer waren, gebruikten ze een generator om elektriciteit te produceren en had zelfs een salamander (houtkachel) verwarming.”

De slechte constructie en daarmee slechte ventilatie van giftige gassen door de generator en de houtkachel kan hebben bijgedragen aan het drama.

José Barros, brandweercommandant, vertelde de verslaggevers dat “er natuurlijk geen zekerheid bestaat over de oorzaken van de dood, dat die in Vila Real zal worden bepaald door autopsie van de lichamen, wat vandaag plaats zal vinden.”

Het lijkt er echter erop dat de familie stierf aan koolmonoxidevergiftiging. Dat is althans de theorie dat de gerechtelijke politie van Vila Real en wat de INEM bevestigd.

In het dorp Sabrosa gemeente, Vila Real wijk, de omgeving is veel ophef consternatie. De Presidente van de gemeente Sabrosa, Domingos Carvas, zei dat de situatie “dramatisch is.”

“Het is een zeer moeilijke situatie. Het is een ronduit schande voor de familie, naar het dorp, als ook voor de gemeente,” zei hij.